Trots als een Viking
Naast mijn werk als tekstschrijver / copywriter ben ik actief als freelance journalist. Vandaag ging de wekker extreem vroeg (4:50 uur) voor een werkdag bij RTV Oost. Bij de regionale omroep van Overijssel draaide ik een ochtenddienst als bureauredacteur.
Wat ik leuk vind aan deze diensten? Niet het vroege opstaan ;-). Wel het schrijven van berichten en verhalen die mensen direct raken. Dit verhaal van verslaggever Bart Kieft over filmtheater De Viking bijvoorbeeld, waar ik dit follow-up bericht over schreef. Een lokale kwestie waarin het om miljoenen euro’s belastinggeld gaat.
Nieuws verstoppen
De kunst is om ook dit soort berichten begrijpelijk te schrijven, zodat de lezer (de Overijsselaar) het ook kan volgen. Dat is soms een behoorlijke uitdaging. Vooral bij persberichten van woordvoerders, die er voor kiezen om het nieuws heel wollig op te schrijven en te verstoppen in de laatste zin van de derde alinea. Daarmee houd je een journalist niet voor de gek ;-).
Welke brug wil ik nu slaan met de online marketing? Ook daar draait het om de impact die je met je product of dienst direct hebt op mensen. Ze nemen immers iets bij je af, dat kost ze geld en daar willen ze rendement op zien. En net zoals bijvoorbeeld de politiek in Deventer onder druk staat door het Viking-debacle, moet jij ook bewijzen dat je te vertrouwen bent.
Referenties
Wat werkt zijn referenties, verhalen van gebruikers van jouw dienst of product. Dat doen veel bedrijven tegenwoordig wel. Toch ontbreekt vaak een cruciaal element: de twijfel die mensen hadden voordat ze met je in zee gingen. Laat vooral dat terugkeren in je referenties, dan wordt je betrouwbaarheid zeker versterkt.
Het is een van de elementen die ik je leer in een VIP 1 op 1 dag. In maart heb ik nog een aantal plekken open. Heb je interesse om in een dag tijd intensief te werken aan je homepage, over ons pagina en verkooppagina? Reageer dan snel, dan neem ik contact met je op. En wie weet, ben jij dan trots als een viking op jouw website.