Schrijf niet voor de gemiddelde Nederlander
Taalniveau B1… Ooit van gehoord? Ik moet eerlijk bekennen dat mijn eerste associatie met Bassie en Adriaan te maken had. Je weet wel, B100, de boef die voor de baron altijd op pad was. Was altijd een genot om naar te kijken.
Waarom begin je hier je blogpost mee Jeroen? Nou, omdat ik al surfend over het wereldwijde web op deze pagina terechtkwam van de Rijksoverheid. Taalniveau B1 is, zo citeer ik: “Taalniveau B1 staat voor eenvoudig Nederlands. De overgrote meerderheid van de bevolking begrijpt teksten die op taalniveau B1 zijn geschreven. Ook mensen die geen (hoge) opleiding hebben gehad. Taalniveau B1 kenmerkt zich door het gebruik van veel voorkomende woorden en korte, eenvoudige en actieve zinnen. Er zijn 6 taalniveaus: niveau A1 is het laagste niveau en taalniveau C2 is het hoogste.”
Zo, weten we dat ook weer. De teksten van de overheid zijn geschreven op niveau B1, zodat vrijwel iedereen het kan begrijpen. Een logische keuze. De Rijksoverheid is er in beginsel voor iedere Nederlander. Dan helpt het dat je teksten zo zijn geschreven, dat iedereen het kan begrijpen.
Is dit een goed idee om op iedere website toe te passen? Nee, dat niet. Daarom schrijf ik deze blogpost ook.
Zorg er altijd voor dat je schrijft met je potentiële klant in gedachten. Welke problemen heeft hij of zij bijvoorbeeld met het product of dienst die je levert. Speel daarop in door dit ‘pijnpunt’ te benoemen in je tekst en meteen ook onderuit te halen.
Doe je dat, dan word jouw website bovengemiddeld goed.