Ontbijt vol structuur

Zo’n vierenhalf jaar lang ging iedere dinsdagochtend vroeg de wekker. Het sein om eruit te gaan en te netwerken. Als ondernemer hoort netwerken er bij in de zoektocht naar nieuwe contact en opdrachten. Zelf zul je ongetwijfeld ook weleens naar borrels, bijeenkomsten en evenementen gaan.

In dit geval ging het om een ontbijtclub. Ik zat bij een netwerkclub met ondernemers en accountmanagers die wekelijks bij elkaar kwamen om samen te ontbijten. Deden we dat alleen voor de gezelligheid (dat was het zeker)? Nee, ook voor de business. We hielden onze oren en ogen voor elkaar open en probeerden elkaar binnen ons netwerk te introduceren. Niet voor niets is het centrale thema ‘geven loont’.

Amerika

Het succes van dat principe hangt af van de grootte van de groep en de bereidheid van de leden om voor elkaar aan de slag te gaan. Dit netwerkconcept stamt uit 1985 en is in Amerika ontstaan. De oprichter had een consultancybedrijf, maar twee van zijn drie klanten hielden er mee op. Dat bracht hem in de problemen. Daarom nodigde hij zijn vrienden uit voor een diner. Hij legde zijn probleem uit en vertelde waar hij naar zocht. Dat is de essentie waarmee anno 2019 nog steeds gewerkt wordt. Alleen is het nu ’s ochtends (wanneer de concurrentie slaapt) en niet meer tijdens een diner.

De basis van de wekelijkse bijeenkomst zijn twintig punten in de vergadering, die iedere keer terugkomen. Zo krijgt iedereen de kans om zichzelf te presenteren, is er een 10 minuten spreker en is er de positieve bijdragen ronde. In deze ronde horen we wat een lid de afgelopen week voor de groep heeft betekend. De vergadering wordt trouwens geleid door drie leden, die het bestuur vormen van het chapter.

Geoliede machine

Als gast zag het er heel imponerend uit, als een geoliede machine. De herhaling en herkenbaarheid speelt daarbij een belangrijke rol. Omdat de leden weten wat er gaat komen en zich daarop voorbereiden, in combinatie met een scherpe voorzitter, leidt dit tot een strakke meeting. Tijdens zo’n ochtend blijkt regelmatig dat er voor tienduizenden euro’s aan handel voor elkaar is gegenereerd. Niet voor niets willen mensen zich daarbij aansluiten. 

Diezelfde structuur en herkenbaarheid moet je ook toepassen op je website en je online marketing. Mensen (de meesten) houden van duidelijkheid, die willen ze ook snel vinden op je website. Wat kun je op deze website doen, waar moet je op drukken? Hele essentiële vragen, die binnen luttele seconden beantwoord moeten worden, wil een bezoeker blijven. Ook in je communicatie, bijvoorbeeld je nieuwsbrief of social media post, is dit principe belangrijk.

1 op 1: Direct Resultaat

Toch is het voor veel ondernemers een worsteling. Heb je bijvoorbeeld zin om zelf aan de slag te gaan met je website of webshop? Of krijg je al jeuk als je denkt aan je nieuwsbrief? Ik kan je daarbij op weg helpen. Met 1 op 1: Direct Resultaat kan ik je in een dag helpen aan een stappenplan voor je website. We gaan aan de slag met je homepage, over ons pagina en een verkooppagina. Bovendien geef ik je tips en trucs om met de rest aan de slag te gaan.

In maart heb ik nog drie plekken over. Interesse? Mail mij dan op info@puntjeroen.nl en we gaan kijken wat er mogelijk is.

Leave a Comment

2 × vier =