U of jij, welke tone of voice gebruik jij? 5 handige tips

U, jij en ik: wij zijn Heracles Almelo. Het is de spreuk die de voetbalclub uit Almelo, actief in de eredivisie, regelmatig gebruikt. Een marketingslogan om te laten zien dat iedereen bij Heracles hoort. Maar wat doe je als ondernemer op jouw website? Wat is beter, het gebruik van u of jij? Ik zal hieronder wat meer uitleg geven over dit onderwerp en geef je 5 praktische tips, in de hoop dat het de keuze gemakkelijker maakt.

1: U of jij, het moet bij je passen

Wat voor persoon ben jij? Iemand die in het dagelijks leven klanten met u aanspreekt? Of toch met jij, omdat dit beter bij je past? Pas dezelfde vorm ook toe online en dus ook op jouw website. Het maakt je website namelijk meer eigen en het past beter bij jou.

Het is regelmatig voorgekomen dat ondernemers over hun website vertelden: ‘ach, die teksten die daarop staan passen toch niet bij mij’. Dat is jammer, want juist op internet val je op als je je ook daar presenteert op de manier die bij je past. Daarom ook schrijf ik alles in de jij-vorm.

2: Denk aan de doelgroep en je branche

Als je nadenkt over de dienst of product die jij levert, voor wie doe je dat? Met andere woorden: wat is jouw doelgroep? Is dat een ouder iemand of zijn dat juist meiden van een jaar of 18? Denk daaraan bij de keuze voor de u/jij-vorm.

Bedenk daarbij dat een ouder persoon niet per se met u wil worden aangesproken (zeg maar jij hoor), terwijl een jonge advocaat of notaris niet altijd wil worden getutoyeerd.

3: Pas het consequent toe

Wanneer je de keuze hebt gemaakt, past u het dan consequent toe? Haha, heel flauw dit maar toch gebeurt het regelmatig. Op de ene pagina de u/uw-variant, om vervolgens een pagina verder toch weer voor je/jij/jouw te kiezen. Wat je ook kiest, pas het consequent toe.

4: We zijn Nederlanders (of Belgen)

Nederlanders zijn van nature heel direct, Belgen wat minder. Denk daaraan als je teksten voor jouw website gaat schrijven. In België wordt bovendien de u-vorm vaak gebruikt als een verkapte je-vorm. Vaak wordt ook beweerd dat de u-vorm wat respectvoller is richting je bezoeker. Immers, je kent elkaar (nog) niet zo goed en dus is er een zekere afstand.

5: Nooit men

Voor welke vorm je uiteindelijk ook kiest, gebruik nooit het woord ‘men’. Wanneer je voor ‘u’ kiest, schep je een zekere afstand richting je lezer. Dat kan prima als het past bij jouw doelgroep en bij jezelf. Maar doe het nooit in combinatie met ‘men’. Dit is zo’n ouderwets woord, wat bovendien voor nog meer afstand zorgt. Daardoor komt de boodschap die je wilt overbrengen, minder over bij de ontvanger. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Ik vind het leuk om te lezen in de comments welke vorm jouw voorkeur heeft.

Leave a Comment

negen − 8 =