Hoe je de beste headlines creëert voor je content: de 35 formules van John Caples

De kop boven je verhaal, de headline, is één van de belangrijkste elementen van je content. Want als de headline ons niet aanstaat, zijn we niet geneigd om verder te lezen. De headline is bedoeld om uit te leggen, te leren en mensen te helpen. Pas later in je verhaal kun je toewerken naar je sale. Uiteindelijk draait het er in eerste instantie om dat je waarde biedt voor je lezer.

De Amerikaanse copywriter John Caples heeft er een boek over geschreven, met 35 gouden formules voor headlines: Testing Advertising Methods.

Hieronder een overzicht van die 35 formules, die ook door adverteerders worden gebruikt. Wees gerust: ze werken nog altijd heel goed. We worden niet immuun voor de formules, zolang de rest van de headline goed is happen we nog gewoon toe.

Zoekwoorden in headlines

Zoekwoorden zijn nog altijd ontzettend belangrijk in je headline. Gebruik ze dan ook vaak in je headline.

  1. Begin je headline met de woorden ‘hoe te’
  2. Begin je headline met het woord ‘hoe’
  3. Begin je headline met het woord ‘waarom’
  4. Begin je headline met het woord ‘welke’
  5. Begin je headline met de woorden ‘wie anders’
  6. Begin je headline met het woord ‘gezocht’
  7. Begin je headline met het woord ‘dit’
  8. Begin je headline met het woord ‘omdat’
  9. Begin je headline met het woord ‘als’
  10. Begin je headline met het woord ‘advies’

Headlines die focussen op voordelen

Bij nieuwe producten of diensten willen mensen weten welke voordelen er aan kleven. Die voordelen kun je benoemen in je headline. Deze onderstaande headline geven je de meeste verkoop zonder er al te veel moeite voor hoeven te doen.

  1. Gebruik een testimonial in de headline
  2. Biedt de lezer een test (kan jouw keuken slagen voor de schoonheidstest?)
  3. Biedt waardevolle informatie
  4. Vertel een verhaal
  5. Waarschuw de lezer voor later kopen
  6. Laat de adverteerder zich direct richten tot de lezer (schrijf de tekst in de eerste persoon en spreek direct tot de lezer)
  7. Richt je headline tot een specifieke persoon of groep
  8. Stel een vraag in je headline
  9. Biedt voordelen door feiten en cijfers.

Nieuws headlines

De volgende 8 headlines bieden nieuwsgierigheid. Mensen zijn altijd nieuwsgierig naar iets wat nieuw is en spannend. Dat kun je ze dan ook direct vertellen in de headline.

  • Begin je headline met het woord ‘introductie’
  • Begin je headline met het woord ‘aankondiging’
  • Gebruik woorden die wijzen op een aankondiging (eindelijk, zojuist gereleased, presenteren)
  • Begin je headline met het woord ‘nieuw’
  • Begin je headline met het woord ‘nu’
  • Begin je headline met het woord ‘Uiteindelijk’
  • Zet een datum in je headline
  • Schrijf je headline in nieuwsstijl (focus op de aankondiging)

Prijs gerelateerde headlines

Deze headlines zijn vooral in de adverteerderswereld gebruikelijk. Mikken op prijs gebeurt immers vaak in de reclamefolders van bijvoorbeeld supermarkten. Online gebeurt het veel minder, de waarde van een product of dienst wordt dan vaker benadrukt. Al zijn er ook steeds meer bedrijven die gratis content aanbieden, die maken daar melding van in hun headline.

  • Zet de prijs in je headline
  • Licht de korting uit
  • Licht een speciale prijs uit
  • Licht gespreid betalen uit
  • Doe een gratis aanbod

1 tot 3 woorden headlines

Deze laatste drie formules zijn heel lastig. Ze zijn ultrakort en moeten hetzelfde bereiken als de andere headlines (aandacht grijpen met nieuwsgierigheid of wijzen op voordelen). Deze korte headlines worden voornamelijk gebruikt door echte marketingprofessionals.

  • Gebruik 1 woord in de headline
  • Gebruik 2 woorden in de headline
  • Gebruik 3 woorden in de headline

Leave a Comment

16 − drie =